Algemene voorwaarden
VDV Hout & Tuinbouw B.V.
Aadijk 11
7602 PP Almelo
Inschrijfnummer K.v.K.: 88302466
Artikel 1: Toepasselijkheid - definities
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op ieder aanbod van ons en op al onze
overeenkomsten van opdracht en koop/verkoop die wij met u sluiten.
2. Als (een deel van) een bepaling nietig is of vernietigd wordt, blijven de overige bepalingen van deze
algemene voorwaarden van toepassing.
3. Bij een afwijking tussen deze algemene voorwaarden en een vertaling hiervan, geldt de Nederlandse
tekst.
4. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op vervolg- of deelopdrachten, na- of
deelbestellingen.
5. Alle bepalingen in deze algemene voorwaarden zijn zowel geschreven voor onze zakelijke
opdrachtgevers/kopers als voor consumenten. Wij gebruiken de term “consument”, wanneer een
bepaling een afwijking/aanvulling bevat die alleen geldt voor consumenten. Een “consument” is: een
natuurlijke persoon die handelt buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit. Dit betekent dat u alleen een
“consument” bent, als u privé zaken met ons doet.
6. Verder gebruiken wij in deze algemene voorwaarden de volgende termen:
a. aanbod: ieder aanbod van ons, al dan niet in de vorm van een schriftelijke offerte;
b. schriftelijk: per brief, per e-mail of iedere andere vorm van communicatie die hiermee gelijk gesteld
kan worden, zoals WhatsApp-berichten;
c. documenten: zowel fysieke als digitale documenten, bijvoorbeeld door u of ons te maken of te
verstrekken berekeningen, schetsen, ontwerpen, tekeningen e.d.;
d. informatie: zowel genoemde documenten als overige (mondelinge) gegevens;
e. opdracht: een opdracht voor het vervaardigen van maatwerk producten op het gebied van
buitenverblijven en overige (houten) producten, zoals schuttingen, overkappingen, tuinhuizen,
maatwerk bouwpakketten, meubels e.d. en alle bijbehorende werkzaamheden;
f. zaken: de door ons te leveren producten. Dit betreft voornoemde maatwerk producten, zaken die wij
uit assortiment leveren - bijvoorbeeld hout - en in het kader van een opdracht geleverde materialen;
g. materialen: de - al dan niet door u verstrekte - materialen/onderdelen die wij bij de uitvoering van
een opdracht gebruiken of waaruit de geleverde zaken vervaardigd zijn.
Artikel 2: Aanbod
1. Tenzij wij in/bij ons aanbod een geldigheidstermijn vermelden, betreft dit een vrijblijvend aanbod. Een
vrijblijvend aanbod mogen wij uiterlijk binnen 2 werkdagen na ontvangst van uw aanvaarding nog
herroepen.
2. Een samengesteld aanbod verplicht ons niet tot levering van een deel van de aangeboden zaken of
prestatie tegen een overeenkomstig deel van de prijs/vergoeding.
3. Als wij ons aanbod baseren op uw informatie en deze informatie onjuist of onvolledig blijkt te zijn of
naderhand wijzigt, mogen wij de opgegeven prijzen, tarieven en/of termijnen hieraan aanpassen.
4. Ons aanbod en onze prijzen/tarieven gelden niet automatisch voor nabestellingen of nieuwe opdrachten.
5. Aan u getoonde of verstrekte monsters, modellen en voorbeelden, opgaven van kleuren, structuren,
afmetingen, gewichten en andere omschrijvingen in brochures, promotiemateriaal of op onze website
zijn zo nauwkeurig mogelijk, maar gelden alleen ter aanduiding. U kunt hieraan geen rechten ontlenen.
6. Als wij kosten maken ten behoeve van ons aanbod, mogen wij deze kosten aan u doorberekenen. Wij
informeren u dan op voorhand.
Artikel 3: Totstandkoming overeenkomst
1. De overeenkomst komt tot stand nadat u ons aanbod heeft geaccepteerd, bijvoorbeeld door onze offerte
digitaal te ondertekenen of per e-mail uw akkoord hiervoor te geven. Als uw acceptatie afwijkt van het
aanbod, komt de overeenkomst pas tot stand nadat wij schriftelijk met de afwijkingen hebben
ingestemd.
2. Wij zijn pas gebonden aan:
a. een opdracht of bestelling zonder daaraan voorafgaand aanbod;
b. mondelinge afspraken;
c. aanvullingen op of wijzigingen van de algemene voorwaarden of overeenkomst;
nadat wij dit schriftelijk aan u hebben bevestigd of zodra wij - zonder uw bezwaar - met de uitvoering
van de opdracht, bestelling of afspraken zijn begonnen.
3. Let wel: wij zijn alleen gebonden aan wat wij uitdrukkelijk met u overeenkomen. Dit betekent dat wij
alleen gehouden zijn de werkzaamheden en leveringen te verrichten zoals omschreven in het door u
geaccepteerde aanbod of zoals wij eventueel op een later tijdstip nog nader met u overeenkomen. Wij
zijn niet gebonden aan hetgeen u verwacht of dacht met ons te zijn overeengekomen. In dit kader
adviseren wij u dringend ons aanbod altijd goed door te lezen. Heeft u vragen of twijfelt u of iets al dan
niet is inbegrepen in het aanbod? Neem dan contact met ons. Dit kan onjuiste verwachtingen en/of
mogelijke teleurstellingen achteraf aan uw zijde voorkomen.
Artikel 4: Vergoeding - prijzen, tarieven
1. Tenzij wij met u een uurtarief overeenkomen, voeren wij de opdracht uit tegen een vaste vergoeding
(aanneemsom).
2. Als tijdens de uitvoering van de opdracht blijkt dat wij de hoeveelheid werk niet goed hebben ingeschat,
mogen wij deze vaste vergoeding verhogen, mits de inschattingsfout ons niet te verwijten valt en wij de
opdracht in redelijkheid niet kunnen uitvoeren tegen de overeengekomen vergoeding.
3. Bij werkzaamheden op uurtarief, berekenen wij onze vergoeding op basis van de bestede uren tegen het
met u overeengekomen of ons gebruikelijke uurtarief. Bij meningsverschillen over de bestede of in
rekening gebrachte uren is onze urenregistratie bindend, behoudens uw tegenbewijs.
4. Bij spoedopdrachten of als wij overeengekomen werkzaamheden op uw verzoek verrichten buiten onze
normale werkdagen, mogen wij aan u een toeslag berekenen. Onze normale werkdagen zijn: maandag
tot en met vrijdag (met uitzondering van erkende nationale feestdagen) binnen de voor ons gebruikelijke
werktijden.
5. Tenzij wij anders vermelden, zijn onze in een aanbod, prijs- of tarieflijst vermelde prijzen en tarieven
exclusief BTW en eventuele kosten, zoals transport- of verzendkosten, reiskosten, parkeerkosten, kosten
voor het doen van KLIC-graafmelding bij het kadaster op grond van de Wet informatie-uitwisseling
bovengrondse en ondergrondse netten en netwerken (WIBON) en declaraties van ingeschakelde derden.
6. Prijsverlagingen na het sluiten van de overeenkomst door - bijvoorbeeld - kortingsacties geven u geen
recht op een prijsvermindering.
7. Als wij na het sluiten van de overeenkomst te maken krijgen met (kost)prijsverhogende
omstandigheden, mogen wij de met u overeengekomen prijzen/tarieven hieraan aanpassen.
(Kost)prijsverhogende omstandigheden zijn in ieder geval wijzigingen in wet- en regelgeving,
overheidsmaatregelen, valutaschommelingen, wijzigingen in de prijzen van benodigde materialen of
wijzigingen in de tarieven van ingeschakelde derden.
8. Bent u een consument en betreft het een prijs- of tariefwijziging binnen 3 maanden na het sluiten van
de overeenkomst? Dan mag u de overeenkomst binnen 5 werkdagen na onze melding van de wijziging
ontbinden. Ontbinding geschiedt door een aan ons gerichte schriftelijke verklaring.
Artikel 5: Inschakelen van derden
Wij mogen leveringen en werkzaamheden door derden laten verrichten.
Artikel 6: Verplichtingen - informatie
1. U zorgt ervoor dat:
a. u alle voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde informatie (waaronder verkregen
vergunningen, noodzakelijke informatie over erfgrenzen e.d.) tijdig aan ons verstrekt;
b. u - bij graafwerkzaamheden - indien nodig, zelf tijdig zorgt voor een KLIC-graafmelding bij het
Kadaster;
c. u ons vóór aanvang van de werkzaamheden informeert over de uit deze KLIC-graafmelding
verkregen informatie, over de ligging van relevante (eigen) kabels, leidingen e.d. die ontbreken in de
informatie van het kadaster en over eventuele andere afwijkingen van de van het kadaster
verkregen informatie waarvan u op de hoogte bent;
d. u eventuele door u te leveren materialen tijdig en in goede staat aan ons beschikbaar stelt;
e. deze materialen van de overeengekomen kwaliteit zijn en voldoen aan overeengekomen
specificaties;
f. wij - bij werkzaamheden op locatie - op de overeengekomen datum en tijd toegang krijgen tot deze
werklocatie;
g. de werklocatie in een zodanige staat is dat wij onze werkzaamheden ongehinderd kunnen
verrichten/voortzetten en u overeengekomen voorbereidende werkzaamheden heeft uitgevoerd;
h. door u ingeschakelde derden of (andere) op de werklocatie aanwezige personen ons niet
belemmeren of vertraging veroorzaken bij de uitvoering van onze overeenkomst;
i. wij tijdig gelegenheid krijgen voor de aanvoer, opslag of afvoer van materialen en hulpmiddelen;
j. wij op de werklocatie kosteloos kunnen beschikken over de door ons gewenste
aansluitmogelijkheden voor elektriciteit (krachtstroom), gas en water. Verloren arbeidsuren als
gevolg van uitval van deze voorzieningen zijn voor uw rekening;
k. wij onze gereedschappen e.d. op de werklocatie kunnen opslaan/opbergen zonder dat beschadiging
of diefstal kan plaatsvinden;
l. op de werklocatie kosteloos de door ons in redelijkheid gewenste overige voorzieningen aanwezig
zijn.
2. U garandeert dat de aan ons verstrekte informatie correct en volledig is en vrijwaart ons voor
aanspraken van derden die voortvloeien uit het onjuist of onvolledig zijn van deze informatie.
3. Wij houden alle informatie die wij bij het sluiten/uitvoeren van de overeenkomst van of over u krijgen
geheim. Wij geven deze informatie alleen aan derden voor zover dit noodzakelijk is voor de uitvoering
van de overeenkomst.
4. Wij verwerken informatie die valt onder de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) conform
de AVG en melden eventuele inbreuken op de beveiliging van de informatie ook conform de AVG.
5. U bent aansprakelijk voor verlies, diefstal en overige schade aan de gereedschappen e.d. die wij tijdens
de uitvoering van de overeenkomst bij u hebben opgeslagen. Hieronder valt ook schade door
onvolkomenheden, mankementen e.d. op de werklocatie.
6. Voldoet u niet (tijdig) aan voornoemde verplichtingen of uw overige verplichtingen uit de
overeenkomst/deze algemene voorwaarden? Dan mogen wij de uitvoering van de overeenkomst
opschorten totdat u wel aan uw verplichtingen heeft voldaan. De kosten en overige gevolgen
(bijvoorbeeld schade) die hieruit voortvloeien zijn voor uw rekening en risico.
7. Als u uw verplichtingen niet nakomt en wij niet direct nakoming verlangen, tast dit ons recht niet aan
om later alsnog nakoming van u te vragen.
Artikel 7: Levering - termijnen - voortgang en uitvoering overeenkomst
1. Wij spannen ons in de overeengekomen prestatie/zaken tijdig te leveren, maar overeengekomen
termijnen zijn nooit fatale termijnen. Komen wij onze verplichtingen niet (tijdig) na? Dan moet u ons bij
schriftelijke ingebrekestelling nog een redelijke termijn gunnen voor nakoming.
2. Als vertraging ontstaat bij de aanvang, voortgang of afronding van een opdracht of de overeengekomen
levering van zaken doordat:
a. wij niet tijdig alle noodzakelijke informatie van u ontvangen;
b. wij niet tijdig kunnen beschikken over door u te leveren materialen;
c. wij niet tijdig een overeengekomen (vooruit)betaling van u ontvangen;
d. er sprake is van overige omstandigheden die voor uw rekening en risico komen;
hebben wij recht op een redelijke verlenging van de overeengekomen termijn en op vergoeding van de
hiermee gemoeide kosten en schade, zoals eventuele wachturen.
3. Bespoedigen wij de uitvoering van een opdracht op uw verzoek? Dan mogen wij de hiermee
gemoeide overwerkuren en overige kosten aan u doorberekenen.
4. Wij mogen de overeenkomst in delen uitvoeren en iedere deellevering of -prestatie afzonderlijk
factureren.
5. Als wij een opdracht in fasen uitvoeren, mogen wij de uitvoering van onderdelen die bij een
volgende fase horen opschorten, totdat u de resultaten van de voorgaande fase heeft goedgekeurd.
De hieruit voortvloeiende kosten en schade zijn voor uw rekening.
6. Het risico voor te leveren zaken gaat op u over zodra de zaken ons pand/terrein verlaten of wij u
informeren dat u de zaken kunt afhalen.
7. Verzending of transport van de zaken is voor uw rekening en risico. Wij zijn niet aansprakelijk voor
schade die verband houdt met de verzending/het transport.
8. Bent u een consument? Dan gaat het risico voor de zaken op u over zodra u of een door u
aangewezen derde de zaken ontvangt. Wijst u zelf een vervoerder aan? Dan gaat het risico op u
over bij ontvangst van de zaken door deze vervoerder. Verzending of transport is voor uw rekening.
9. Bezorgen wij de zaken zelf bij u (bijvoorbeeld omdat wij de zaken ook voor u plaatsen/monteren)?
Dan gaat het risico voor de zaken op u over bij ontvangst van de zaken. Wij kunnen u wel
transportkosten berekenen.
10. Wij mogen bestelde zaken en voor een opdracht aangeschafte materialen voor uw rekening en risico
opslaan, wanneer wij de zaken niet op de overeengekomen wijze aan u kunnen leveren, u deze zaken
niet afhaalt of wij de opdracht niet kunnen uitvoeren/afronden en de oorzaak hiervan in uw risicosfeer
ligt. Wij geven u een redelijke termijn waarbinnen u ons de gelegenheid geeft alsnog te leveren, de
opdracht alsnog uit te voeren/af te ronden of u de zaken alsnog afhaalt.
11. Blijft u na deze redelijke termijn in gebreke met uw (afname-)verplichting? Dan bent u per direct in
verzuim. Wij mogen de overeenkomst - door een aan u gerichte schriftelijke verklaring - geheel of
gedeeltelijk ontbinden, de bestelde zaken/de materialen aan derden verkopen en al vervaardigde
documenten vernietigen, zonder dat wij uw eventuele schade, rente en kosten moeten vergoeden. Ook
tast dit ons recht niet aan op vergoeding van onze (opslag-)kosten, schade en winstderving of ons recht
alsnog nakoming van u te vragen.
12. Bij de uitvoering van de overeenkomst houden wij rekening met de hiervoor relevante wettelijke
voorschriften, vergunningen en (overige) beschikkingen van overheidswege. De kosten voor het
naleven hiervan zijn voor uw rekening.
13. Indien aan de orde, wijzen wij u op onvolkomenheden, fouten, gebreken, eventuele problemen e.d.
in/bij de door of namens u:
a. verstrekte informatie;
b. voorgeschreven/gewenste technieken, werkwijzen e.d.;
c. gegeven aanwijzingen;
d. ter beschikking gestelde of voorgeschreven materialen;
voor zover deze onvolkomenheden, fouten, gebreken, problemen e.d. relevant zijn voor onze prestatie
en wij hiermee bekend zijn of redelijkerwijs kunnen zijn.
14. Wij informeren u ook over de gevolgen voor overeengekomen prijzen, tarieven en termijnen:
a. bij door u gewenste wijzigingen in een bestelling/opdracht;
b. als tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat wij deze - door onvoorziene omstandigheden
- niet op de overeengekomen wijze kunnen uitvoeren. Wij overleggen met u over een mogelijke
gewijzigde uitvoering. Maken voornoemde omstandigheden de uitvoering onmogelijk? Dan hebben
wij in ieder geval recht op volledige vergoeding van de al verrichte werkzaamheden/leveringen en
door ons gemaakte kosten.
15. U controleert ieder conceptdocument dat wij aan u voorleggen en geeft zo spoedig mogelijk uw reactie
hierop. Indien nodig, passen wij het concept aan en leggen dit nogmaals ter goedkeuring aan u voor. Wij
kunnen u daarbij vragen hiervoor een schriftelijke akkoordverklaring te ondertekenen. Als wij
goedgekeurde documenten nog moeten wijzigen, geldt dit als meerwerk en mogen wij de hieruit
voortvloeiende meerkosten aan u doorberekenen.
Artikel 8: Bijzonder transport - vergunning/ontheffing, transportdatum
1. Als voor het transport van de te leveren zaak (bijvoorbeeld een chalet) een vergunning/ontheffing nodig
is, is het belangrijk om rekening te houden met het volgende:
a. de termijn die met de afgifte van een vergunning/ontheffing gemoeid is, is mede afhankelijk van de
afmetingen van de te transporteren zaak, de regio waarin het transport moet plaatsvinden en de
vraag of de bevoegde wegbeheerder al dan niet aanvullende eisen stelt inzake dit transport;
b. de beoogde transportdatum is mede afhankelijk van de beschikbaarheid van eventuele verplicht in
te zetten transportbegeleiders;
c. ondanks een verkregen vergunning/ontheffing kunnen er alsnog breedtebeperkingen gelden voor
het transport, bijvoorbeeld bij acute wegwerkzaamheden op de beoogde transportdatum.
2. In verband met de in lid 1 vermelde omstandigheden, kunnen wij u nooit garanties geven inzake de
afgiftedatum van een aangevraagde vergunning/ontheffing of een beoogde transportdatum. Wij zijn
niet aansprakelijk voor vertragingen die hierbij optreden noch voor (overige) schade die u hierdoor lijdt.
Dit geldt ongeacht of u de vergunning/ontheffing zelf regelt of wij dit voor u (laten) verzorgen.
Artikel 9: Hout
1. Wij werken bij onze producten veel met hout. Houd daarbij rekening met het feit dat hout een
natuurproduct is dat een natuurlijke werking kent. Dit maakt dat het hout uitzet of krimpt met mogelijk
scheuren, kromtrekken of barsten tot gevolg. Bijvoorbeeld onder invloed van wisselende temperaturen.
Ook kunnen noesten loslaten, waardoor een gaatje in het hout kan ontstaan.
2. De natuurlijke werking van het hout maakt ook dat gebeitste houtdelen die door ons volledig dekkend
zijn opgeleverd op enig moment toch kieren kunnen vertonen waardoor de originele houtkleur weer
zichtbaar wordt.
3. Daarnaast zorgen wij altijd dat door ons geleverde houten deuren en ramen goed sluitend aan u
worden opgeleverd. Desondanks kan het vervolgens nodig zijn om deze deuren/ramen in de
navolgende jaren meerdere keren na- of bij te stellen, omdat het hout jaren kan blijven werken.
4. Bovendien kunnen (extreme) weersomstandigheden ook van invloed zijn op de werking van het hout.
Als het - bijvoorbeeld - eerst langere tijd heeft geregend (waardoor vocht in het hout is opgenomen)
gevolgd door strenge vorst, kan het vocht in het hout omzetten in ijs met uitzetten van het hout tot
gevolg. Het hout kan hierdoor scheuren, barsten of zelfs helemaal knappen.
5. Let wel: de in dit artikel genoemde voorbeelden/mogelijke gevolgen zeggen niets over de kwaliteit van
het hout. Ook zijn dit geen tekortkomingen van onze zijde. Dit alles is inherent aan voornoemde
natuurlijke werking van hout. Eventuele schade die u hierdoor lijdt, bijvoorbeeld kosten die u moet
maken om het hout te repareren of voor het bijstellen van geleverde deuren of ramen, zijn dan ook
voor uw eigen rekening.
Artikel 10: Meer- en minderwerk
1. Meerwerk betreft in ieder geval alle op uw verzoek of noodzakelijkerwijs uit de uitvoering van de
opdracht voortkomende extra werkzaamheden en leveringen die niet zijn opgenomen in het aanbod/uw
opdracht. Meerwerk kan bijvoorbeeld aan de orde zijn als wij tijdens de uitvoering van onze
werkzaamheden tegen onvoorziene omstandigheden aanlopen op uw locatie, bijvoorbeeld veel stenen
of een oude boomstronk in de grond die boven de grond niet zichtbaar waren, maar wel verwijderd
moeten worden om ons werk goed te kunnen uitvoeren.
2. Wij komen meer- en minderwerk schriftelijk met u overeen. Wij zijn pas gebonden aan mondelinge
afspraken nadat wij deze schriftelijk aan u hebben bevestigd of zodra wij - zonder uw bezwaar - met
de uitvoering hiervan zijn begonnen.
3. Verrekening van meer- en minderwerk is in ieder geval aan de orde bij:
a. wijzigingen in de oorspronkelijke opdracht;
b. onvoorziene kostenverhogingen of -verlagingen en afwijkingen van verrekenbare of geschatte
hoeveelheden/aantallen.
4. Tenzij wij anders overeenkomen, verrekenen wij meer- en minderwerk bij de eindafrekening met u.
Als daarbij het saldo van het minderwerk dat van het meerwerk overtreft, mogen wij bij de
eindafrekening 10% van het verschil van de saldi bij u in rekening brengen. Dit geldt niet als het
minderwerk op ons verzoek is.
Artikel 11: Goedkeuring - oplevering - onderhoudstermijn bij opdrachten
1. Wij informeren u wanneer wij de opdracht hebben afgerond en het resultaat hiervan gebruiksklaar
is/de zaken gebruiksklaar zijn.
2. De opdracht is conform de overeenkomst opgeleverd, op het moment dat u het resultaat hiervan/de
zaken heeft gecontroleerd en de opleverstaat of (werk-)bon voor goedkeuring heeft getekend.
3. U wordt geacht ook uw goedkeuring te hebben gegeven als:
a. u een verstrekte opleverstaat of (werk-)bon niet binnen 5 werkdagen getekend aan ons retourneert,
maar binnen deze termijn ook geen klachten uit;
b. wij geen opleverstaat of (werk-)bon verstrekken en u niet binnen 5 werkdagen na de in lid 1
bedoelde mededeling klachten uit;
c. u het resultaat van ons werk/de zaken binnen voornoemde termijn al in gebruik neemt;
d. u onze bijbehorende factuur betaald heeft.
4. Constateert u binnen een met u overeengekomen onderhoudstermijn kleine gebreken die wij
eenvoudig kunnen herstellen? Dan zijn ook deze gebreken geen reden tot onthouding van uw
goedkeuring aan ons werk, tenzij de gebreken een ingebruikneming van het resultaat/de zaken
belemmeren. Wij herstellen de in de onderhoudstermijn geconstateerde gebreken zo spoedig
mogelijk. Tenzij wij anders overeenkomen, geldt een onderhoudstermijn van 30 dagen na
oplevering.
5. Constateert u na de oplevering/onderhoudstermijn nog gebreken, onvolkomenheden e.d.? Dan
gelden hiervoor de bepalingen van het klachtartikel.
Artikel 12: Klachten
1. U controleert de geleverde zaken direct na ontvangst en meldt eventuele zichtbare gebreken,
beschadigingen, fouten, afwijkingen in aantallen e.d. op de vrachtbrief/begeleidende bon. Bij gebreke
van een vrachtbrief/begeleidende bon meldt u deze klachten binnen 2 werkdagen na ontvangst
schriftelijk aan ons. Meldt u deze klachten niet tijdig? Dan worden de zaken geacht in goede staat door u
te zijn ontvangen en conform de overeenkomst te zijn.
2. Overige klachten over de geleverde zaken meldt u direct na ontdekking - maar uiterlijk binnen de
overeengekomen garantietermijn - schriftelijk aan ons. Alle gevolgen van het niet direct melden zijn voor
uw risico.
3. Klachten over verrichte werkzaamheden meldt u ook direct na ontdekking - maar uiterlijk binnen de
hiervoor overeengekomen termijn - schriftelijk aan ons. Alle gevolgen van het niet direct melden zijn
voor uw risico. Komen wij geen termijn overeen? Dan geldt een termijn van 3 maanden na oplevering.
Bij gebreke van een tijdige klacht, worden de werkzaamheden geacht conform de overeenkomst te zijn
verricht.
4. Meldt u een klacht niet tijdig? Dan kunt u geen beroep doen op een overeengekomen garantie.
5. Klachten schorten uw betalingsverplichting niet op.
6. Het vorige lid geldt niet voor consumenten.
7. U stelt ons in staat de klacht te onderzoeken en geeft ons alle hiervoor relevante informatie, waaronder
mogelijke foto’s of video’s. Is voor het onderzoek retournering noodzakelijk of moeten wij de klacht ter
plaatse onderzoeken? Dan is dit voor uw rekening, tenzij uw klacht achteraf gegrond blijkt te zijn. U
draagt altijd het verzend-/transportrisico.
8. Retourzending vindt altijd plaats in overleg en op een door ons te bepalen wijze.
9. Geen klachten zijn mogelijk over:
a. onvolkomenheden in of eigenschappen van zaken die inherent zijn aan de aard van de materialen
waaruit de zaken vervaardigd zijn. Hetzelfde geldt voor onvolkomenheden die zich voordoen bij
werkzaamheden met voornoemde materialen. Zie in dit kader ook artikel 9 (Hout) hierboven;
b. in de branche geaccepteerde kleine - al dan niet onderlinge - afwijkingen wat betreft opgegeven
afmetingen, gewichten, kleuren, structuren e.d.;
c. kleur-, structuur- of andere verschillen door een gewijzigde productie van de zaken;
d. fouten in al goedgekeurde documenten;
e. zaken die na ontvangst door u zijn gewijzigd of be- of verwerkt.
Artikel 13: Garanties
1. Wij voeren de overeengekomen opdrachten en leveringen naar behoren en conform de in onze branche
geldende normen uit, maar geven geen verdere garantie dan wij uitdrukkelijk met u overeenkomen.
2. Wij staan tijdens de garantietermijn in voor de gebruikelijke kwaliteit en deugdelijkheid van het
(op)geleverde.
3. Bij het gebruik van voor een opdracht benodigde materialen die wij bij derden inkopen, baseren wij ons
op informatie van de fabrikant/leverancier over de eigenschappen hiervan. Geeft de fabrikant/leverancier
voor deze materialen of voor de bestelde zaken een garantie? Dan geldt deze garantie op dezelfde wijze
tussen ons. Wij informeren u hierover.
4. Wilt u de geleverde zaken gebruiken voor een ander doel dan het gebruikelijke doel of op een andere
wijze (laten) verwerken dan op de gebruikelijke wijze? Dan garanderen wij alleen dat de zaken hiervoor
geschikt zijn als wij dat schriftelijk aan u bevestigen.
5. U kunt geen beroep doen op de garantie zolang u de voor de zaken of opdracht overeengekomen
prijs/vergoeding nog niet heeft voldaan.
6. Het vorige lid geldt niet voor consumenten.
7. Beroept u zich terecht op een overeengekomen garantie? Dan hebben wij de keuze uit kosteloos herstel
of kosteloze vervanging van de zaken, het alsnog - kosteloos en op de juiste wijze - uitvoeren van de
overeengekomen werkzaamheden dan wel een terugbetaling van of korting op de overeengekomen prijs
of vergoeding. Als sprake is van bijkomende schade, gelden hiervoor de bepalingen van het
aansprakelijkheidsartikel.
8. Bent u een consument? Dan mag u altijd kiezen voor kosteloos herstel of kosteloze vervanging van de
zaken of het alsnog - kosteloos en op de juiste wijze - uitvoeren van de werkzaamheden, tenzij dit in
redelijkheid niet van ons kan worden gevraagd. In dit laatste geval mag u de overeenkomst - door een
aan ons gerichte schriftelijke verklaring - ontbinden of een korting op de overeengekomen prijs of
vergoeding vragen.
Artikel 14: Aansprakelijkheid
1. Buiten de uitdrukkelijk met u overeengekomen of door ons gegeven garanties en gegarandeerde
resultaten/kwaliteitseisen aanvaarden wij geen enkele aansprakelijkheid.
2. Wij zijn alleen aansprakelijk voor directe schade. Iedere aansprakelijkheid voor gevolgschade, zoals
bedrijfsschade, winstderving en geleden verlies, vertragingsschade, personen- of letselschade, is
uitdrukkelijk uitgesloten.
3. U neemt alle noodzakelijke maatregelen om de schade te voorkomen of beperken.
4. Als wij aansprakelijk zijn, is onze schadevergoedingsplicht altijd beperkt tot maximaal het bedrag dat
onze verzekeraar in het voorkomende geval uitkeert. Komt het niet tot een uitkering of valt de schade
niet onder een door ons gesloten verzekering? Dan is onze schadevergoedingsplicht beperkt tot
maximaal het factuurbedrag voor de geleverde zaken en/of de verrichte werkzaamheden.
5. Al uw aanspraken op een vergoeding van geleden schade verjaren in ieder geval 6 maanden nadat u
bekend bent met/had kunnen zijn met de door u geleden schade en ons dus hiervoor had kunnen
aanspreken.
6. In afwijking van het vorige lid geldt voor consumenten een termijn van 1 jaar.
7. Als wij de opdracht uitvoeren aan de hand van door of namens u verstrekte informatie (bijvoorbeeld uw
eigen berekeningen/tekeningen), zijn wij niet verantwoordelijk voor de inhoud, juistheid en volledigheid
van deze informatie.
8. Stelt u materialen voor verwerking beschikbaar? Dan zijn wij verantwoordelijk voor een correcte
verwerking, maar niet voor de deugdelijkheid van deze materialen noch voor het effect dat deze
materialen op het eindresultaat hebben.
9. Wij zijn nooit aansprakelijk voor werkzaamheden/leveringen die u zelf of derden hebben uitgevoerd.
10. Wij zijn ook niet aansprakelijk voor schade die u lijdt door lekkage, (vocht)doorslag of andere
problemen/gebreken in of aan al aanwezige gevelbekleding waar wij ons product tegenaan bouwen.
Hetzelfde geldt voor problemen of gebreken die hierdoor ontstaan in ons product/het resultaat van ons
werk.
11. Wij zijn niet aansprakelijk - en u kunt geen beroep doen op de toepasselijke garantie - als de schade
ontstaat door:
a. uw ondeskundig gebruik, gebruik in strijd met het doel van het (op)geleverde of gebruik in strijd
met de door/namens ons verstrekte instructies, adviezen, (gebruiks-)aanwijzingen e.d. Bijvoorbeeld
schade die ontstaat als u bij een door ons geleverd bouwpakket de instructies niet opvolgt;
b. uw ondeskundige bewaring (opslag) van de zaken;
c. ondeskundig of onvoldoende onderhoud van de geleverde zaken of een ondeskundige of onjuiste
plaatsing/montage van de zaken door u of door een door u ingeschakelde derde;
d. fouten, onvolledigheden, gebreken e.d. in de door/namens u aan ons verstrekte of voorgeschreven
informatie of materialen. Denk aan fouten in uw eigen berekeningen/tekeningen of geschillen met
derden achteraf over bebouwing op de erfgrens als de informatie die u hierover aan ons verstrekte
ontoereikend of incorrect was;
e. uw aanwijzingen of instructies;
f. of als gevolg van een keuze van u die afwijkt van ons advies of wat gebruikelijk is;
g. of doordat door of namens u (reparatie-)werkzaamheden of wijzigingen/bewerkingen aan het
(op)geleverde zijn uitgevoerd, zonder ons eerst de kans te geven zelf te herstellen of zonder onze
uitdrukkelijke voorafgaande toestemming.
12. In de in het vorige lid genoemde situaties bent u volledig aansprakelijk voor de hieruit voortvloeiende
schade en vrijwaart u ons voor aanspraken van derden.
13. De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet als de schade te wijten is
aan onze opzet of bewuste roekeloosheid of als de beperkingen in strijd zijn met dwingendrechtelijke
wettelijke bepalingen. Alleen in deze gevallen vrijwaren wij u voor aanspraken van derden.
Artikel 15: Betaling
1. Wij mogen altijd een (gedeeltelijke) vooruitbetaling of andere zekerheid voor betaling aan u vragen.
2. Tenzij wij anders overeenkomen:
a. hanteren wij bij opdrachten een aanbetaling van 40% van het totale offertebedrag. U ontvangt de
factuur voor deze aanbetaling ca. 2 a 3 weken voor aanvang van de werkzaamheden;
b. betaalt u de factuur voor de aanbetaling en onze overige facturen binnen een vervaltermijn van 5
dagen na de factuurdatum. De juistheid van de factuur staat vast als u niet binnen deze
betaaltermijn bezwaar maakt.
3. Heeft u binnen de betaaltermijn niet (volledig) betaald? Dan bent u aan ons een vertragingsrente
verschuldigd ter grootte van 2% per maand, cumulatief te berekenen over de hoofdsom. Gedeelten van
een maand rekenen wij daarbij als volle maand. Wat betekent deze cumulatieve maandrente? In de
eerste maand na het verstrijken van de betaaltermijn berekenen wij de rente over de hoofdsom. In
iedere daaropvolgende maand dat u niet betaalt, berekenen wij de rente over de hoofdsom vermeerderd
met de al in de voorgaande maand(en) opgebouwde rente.
4. Bij consumenten berekenen wij een vertragingsrente van 7% per jaar, tenzij de wettelijke rente hoger is.
In dat geval geldt de wettelijke rente.
5. Als uw betaling na aanmaning alsnog uitblijft, mogen wij u bovendien buitengerechtelijke incassokosten
in rekening brengen ter hoogte van 15% van het factuurbedrag met een minimum van € 40,00.
6. Aan consumenten geven wij bij aanmaning minimaal een termijn van 14 dagen na ontvangst van deze
aanmaning om alsnog te betalen. Blijft betaling opnieuw uit, dan zijn de buitengerechtelijke
incassokosten voor de consument:
a. 15% van het bedrag van de hoofdsom over de eerste € 2.500,00 van de vordering (met een
minimum van € 40,00);
b. 10% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 2.500,00 van de vordering;
c. 5% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 5.000,00 van de vordering;
d. 1% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 190.000,00 van de vordering;
e. 0,5% van het meerdere van de hoofdsom.
Dit alles met een absoluut maximum van € 6.775,00.
7. Voor de berekening van de buitengerechtelijke incassokosten mogen wij de hoofdsom van de vordering
na verloop van 1 jaar verhogen met de in dat jaar opgebouwde vertragingsrente.
8. Blijft uw betaling uit? Dan mogen wij de overeenkomst - door een aan u gerichte schriftelijke verklaring -
ontbinden of onze verplichtingen uit de overeenkomst opschorten, totdat u alsnog betaalt of ons
hiervoor een deugdelijke zekerheid geeft. Wij hebben dit opschortingsrecht al voordat u in verzuim bent
met uw betaling, als wij dan al gegronde redenen hebben om aan uw kredietwaardigheid te twijfelen.
9. Ontvangen betalingen brengen wij eerst in mindering op alle verschuldigde rente en kosten en hierna op
de opeisbare facturen die het langst openstaan, tenzij u bij de betaling schriftelijk meldt dat deze
betrekking heeft op een latere factuur.
10. U mag onze vorderingen niet verrekenen met tegenvorderingen die u op ons meent te hebben. Dit geldt
ook als u (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt of in staat van faillissement wordt verklaard.
11. Het vorige lid geldt niet voor consumenten.
Artikel 16: Eigendomsvoorbehoud
1. Alle zaken die wij aan u leveren, blijven ons eigendom totdat u aan al uw betalingsverplichtingen heeft
voldaan.
2. Deze betalingsverplichtingen betreffen niet alleen de koopprijs van de zaken, maar ook onze
vorderingen:
a. voor verrichte werkzaamheden die met de levering verband houden;
b. wegens een toerekenbare tekortkoming van u, zoals een schadevergoeding, buitengerechtelijke
incassokosten, rente en eventuele boetes.
3. Als wij identieke, niet-individualiseerbare zaken aan u leveren, wordt steeds de partij zaken die hoort bij
de oudste factuur/facturen geacht als eerste te zijn verkocht. Dit betekent dat het
eigendomsvoorbehoud altijd rust op alle geleverde zaken die nog in uw voorraad/pand of op uw terrein
aanwezig zijn op het moment dat wij een beroep doen op ons eigendomsvoorbehoud.
4. U mag zaken waarop een eigendomsvoorbehoud rust niet verpanden of in de feitelijke macht van een
financier brengen.
5. U informeert ons direct, als derden stellen dat zij eigendoms- of andere rechten hebben op de zaken.
6. Zolang u over de zaken beschikt, bewaart u deze zorgvuldig en als ons identificeerbaar eigendom.
7. U zorgt voor een zodanige bedrijfs- of inboedelverzekering, dat de onder eigendomsvoorbehoud
geleverde zaken zijn meeverzekerd. U geeft ons op ons verzoek inzage in de verzekeringspolis en
bijbehorende premiebetalingsbewijzen.
8. Handelt u in strijd met dit artikel of doen wij om een andere reden een beroep op ons
eigendomsvoorbehoud? Dan mogen wij/onze werknemers uw terrein betreden en de zaken terugnemen.
Dit tast onze rechten op het - door een aan u gerichte schriftelijke verklaring - ontbinden van de
overeenkomst of een vergoeding van onze schade, gederfde winst en rente niet aan.
Artikel 17: Intellectuele eigendomsrechten
1. Tenzij wij anders overeenkomen, zijn wij de rechthebbende van alle intellectuele eigendomsrechten
die rusten op of voortkomen uit de door ons geleverde of vervaardigde zaken en documenten. Alleen
wij mogen deze rechten uitoefenen.
2. Dit betekent - onder meer -, dat u de door ons geleverde/vervaardigde:
a. documenten (waaronder onze offertes en daarbij verstrekte tekeningen e.d.) niet mag gebruiken
buiten de context van de overeenkomst, niet mag vermenigvuldigen, niet mag gebruiken voor het
verkrijgen van prijsopgaven van derden en ook anderszins niet aan derden mag geven en derden
hierin geen inzage mag geven;
b. zaken of onderdelen hiervan niet mag namaken, wijzigen, reproduceren e.d.;
zonder onze voorafgaande schriftelijke toestemming.
3. Verstrekt u documenten of bestanden aan ons? Dan garandeert u dat deze documenten of
bestanden geen inbreuk maken op intellectuele eigendomsrechten van derden. U bent aansprakelijk
voor schade die wij door dergelijke inbreuken lijden en vrijwaart ons voor aanspraken van deze
derden.
Artikel 18: Faillissement - beschikkingsonbevoegdheid e.d.
1. Wij mogen de overeenkomst - door een aan u gerichte schriftelijke verklaring - ontbinden op het
tijdstip waarop u:
a. in staat van faillissement wordt verklaard of hiervoor een aanvraag is gedaan;
b. (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt;
c. door executoriale beslaglegging wordt getroffen;
d. onder curatele of onder bewind wordt gesteld;
e. op andere wijze de beschikkingsbevoegdheid of handelingsbekwaamheid met betrekking tot (delen
van) uw vermogen verliest.
2. U informeert de curator of bewindvoerder altijd over de (inhoud van de) overeenkomst en deze
algemene voorwaarden.
Artikel 19: Overmacht
1. Als wij jegens u tekortschieten in het nakomen van onze contractuele verplichtingen, kan ons dit niet
worden toegerekend als er sprake is van overmacht.
2. In de volgende omstandigheden is in ieder geval sprake van overmacht aan onze zijde:
a. oorlog, oproer, mobilisatie, binnen- en buitenlandse onlusten, overheidsmaatregelen of
dreiging van deze/vergelijkbare omstandigheden;
b. verstoring van de bij het aangaan van de overeenkomst bestaande valutaverhoudingen;
c. bedrijfsstoringen door brand, inbraak, sabotage, uitval van elektriciteit, internet- of
telefoonverbindingen, cybercriminaliteit, stakingen, (maatregelen in verband met) epidemie
of pandemie, natuurverschijnselen, (natuur)rampen e.d.;
d. door weersomstandigheden, wegblokkades, ongeval, import- en export belemmerende
maatregelen, een (tijdelijk) gebrek aan de benodigde materialen of (tijdelijke)
omstandigheden op de werklocatie e.d. ontstane transportmoeilijkheden en
(op)leveringsproblemen.
3. Bij overmacht mogen wij de overeenkomst - door een aan u gerichte schriftelijke verklaring - ontbinden
of onze werkzaamheden/leveringen aanpassen of voor een redelijke termijn opschorten. Wij hoeven dan
geen schadevergoeding aan u te betalen.
4. Treedt de overmachtssituatie in nadat wij de overeenkomst al gedeeltelijk hebben uitgevoerd? Dan
hebben wij wel recht op vergoeding van de al uitgevoerde werkzaamheden/leveringen.
Artikel 20: Annulering - opschorting
1. Als u de overeenkomst voorafgaand aan of tijdens de uitvoering annuleert, mogen wij aan u een
gefixeerde schadevergoeding berekenen voor:
a. alle gemaakte kosten (zoals al ingekochte materialen);
b. onze door de annulering geleden schade inclusief de gederfde winst.
Afhankelijk van al verrichte werkzaamheden en leveringen en gemaakte kosten is deze
schadevergoeding 20 tot 100% van de overeengekomen prijs of vergoeding.
2. Als u een geplande afspraak minder dan 24 uur van tevoren afzegt/verzet of niet aanwezig bent op
het afgesproken tijdstip, mogen wij de daarvoor gereserveerde tijd bij u in rekening brengen.
3. U vrijwaart ons voor aanspraken van derden die uit de annulering voortvloeien.
4. Wij mogen de verschuldigde schadevergoeding verrekenen met alle door u betaalde bedragen en uw
eventuele tegenvorderingen.
5. Vraagt u ons de uitvoering van de overeenkomst op te schorten? Dan mogen wij de vergoeding voor
alle verrichte werkzaamheden/leveringen per direct opeisen en bij u in rekening brengen. Dit geldt
ook voor gemaakte kosten.
6. Kosten die wij maken voor het hervatten van de opdracht/leveringen zijn ook voor uw rekening.
Kunnen wij de uitvoering van de overeenkomst na de opschorting niet hervatten? Dan mogen wij de
overeenkomst - door een aan u gerichte schriftelijke verklaring - ontbinden.
Artikel 21: Toepasselijk recht - bevoegde rechter
1. Op onze overeenkomsten is Nederlands recht van toepassing.
2. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag (CISG) sluiten wij uit.
3. Wij leggen geschillen voor aan de rechter die bevoegd is in onze vestigingsplaats. Daarnaast
behouden wij ook altijd het recht het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter in uw
vestigings- of woonplaats.
4. Als consument mag u altijd kiezen voor de wettelijk bevoegde rechter, ook als wij voor een andere
rechter kiezen. U informeert ons dan binnen een maand na ontvangst van de dagvaarding over uw
keuze.
5. Als u gevestigd/woonachtig bent buiten Nederland, mogen wij het geschil ook voorleggen aan de
bevoegde rechter in het land of de staat waar u gevestigd bent/woont.
Datum: 1 februari 2024